Flyttstädning

Låt Maries flyttstäda och slipp allt arbete.
Räkna enkelt ut ditt pris och boka online!

Som du redan vet är det både tids- och energikrävande att flytta från en bostad till en annan. Du måste packa. Du måste bära. Och du måste se till att alla dina saker kommer fram till din nya bostad. Dessutom måste du flyttstäda ditt hem. Det tar också tid, energi och innehåller många svåra moment som måste göras korrekt för att du ska få din städning godkänd. Låt oss ta hand om flyttstädningen istället! Vi ser till att alla svåra, jobbiga och krångliga moment blir korrekt genomförda. Vi ser helt enkelt till att ditt hem blir skinande rent så att du får godkänt av värden och köparen. Passa på att boka flyttstädning nu! 

08 86 18 17

Behöver du hjälp? Kontakta oss Mån - Fre 08.00 - 16.30

loading

Slipp alla tunga moment

Flyttstädning innehåller många tunga och krångliga moment. Till exempel måste badrummet vara skinande rent. Du måste tvätta och svabba även bakom och under badkaret. Har du en dusch ska den vara skinande ren. Spisen måste svabbas ur rejält. Du måste se till att utrymmet bakom spisen är rent. Och det är mycket, mycket fler saker som måste bli rent för att din flyttstädning ska bli godkänd. Du måste göra en totalrengöring av hela lägenheten där inget kan lämnas åt slumpen. Låt oss ta hand om allt så att du kan fokusera på ditt nya hem!

 

Spara tid och kraft – vi ser till att din flyttstädning blir godkänd

Vi på Maries Puts & Städ har 25 års erfarenhet av flyttstädning i Stockholm och vi känner till alla krav som måste uppfyllas för att du ska få godkänt när det gäller städningen av ditt hem. När vi tar hand om storstädningen åt dig ser vi till att alla krav uppfylls så att du får godkänt av fastighetsägaren, den nya hyresgästen eller lägenhetsinnehavaren. Lägg tid och energi på ditt nya hem så tar vi hand allt städande åt dig.
 

Läs om vilka moment som ingår i flyttstädning här:

Kök: Avtorkning av diskbänk, arbetsbänk, kranar, undersida diskbänk samt avloppsrör. Avtorkning av kakel ovanför diskbänk/arbetsbänk/spis. Avtorkning av kyl och frys utvändigt och invändigt, även under om möjligt. Kyl och frys måste vara tömda och avfrostade innan städning påbörjas. Även bakom om kund har dragit fram kyl/frys. Avtorkning av köksskåp, lådor och handtag, inuti skåp om de är tömda. Avtorkning av socklar vid golvet på underskåp och övriga snickerier. Tömning och avtorkning i och runt sopbehållare. Ugnsrengöring samt avtorkning av ugnsplåtar och galler. Spisen dras fram om möjligt och dammsugning och våttorkning görs under och bakom samt avtorkning mellan glas (demontering av kund). Typ av spishäll specificeras vid bokning. Rengöring av mikro in- och utvändigt. Avtorkning av spiskåpa utsida och undersida (ej inuti).

Badrum: Avkalkning/rengöring av badkar (front demonteras och monteras av kund). Avtorkning i badrumsskåp om de är tömda. Avtorkning av skåpluckor in- och utvändigt samt front till lådor och handtag. Avtorkning av duschkabin och i duschutrymme. Rengöring i golvbrunn. Avkalkning och avtorkning av kakel/klinkers (ej mögel). Avtorkning av kranar, duschslang/duschmunstycke. Avtorkning av vågräta VVS-rör (högst 2,5 m). Rengöring av toalettstol i och utanpå. Avtorkning av handfat inklusive undersida. Avtorkning av väggar i badrum, ej tapet. Avtorkning av krokar, handdukshängare/värmare.

Övrigt: Avtorkning med torr trasa fast belysning. Avtorkning med torr trasa av eluttag, strömbrytare och elskåp. Avtorkning av dörr och dörrkarmar, avtorkning dörrhandtag. Avtorkning insida av entrédörr. Putsning av inglasade dörrar. Avtorkning av element, även borstning bakom. Putsning av fönster alla sidor och avtorkning fönsterbänkar/brädor och fönsterkarmar. Dammsugning och avtorkning garderober (även inuti om de är tömda). Dammsugning av golv, trösklar samt mattor. Våttorkning av golv. Notera att vi inte flyttar möbler. Dammsugning av golvlister. Putsning av speglar. Borttagning av spindelväv i tak. Avtorkning av ledstänger och trappräcken. Sopning/dammsugning samt våttorkning av trappsteg. Avtorkning in- och utvändigt av torkskåp/tumlare och tvättmaskin. Rengöring av tvättmedelsfack. Avtorkning utsida ventil (högst 2,5 m). Väggar dammas vid behov och spindelväv tas bort. Avtorkning av väggpanel.

Läs om  vilka moment som ingår i flyttstädning här:

» Tjänstebeskrivning

" I dag har vi haft besök av er medarbetare Kristian, som med en rasande fart och med osviklig synnerlig skicklighet …"  Lasse Malmius

" Vi hade besök av fönsterputskillen idag. Vi är jättenöjda, han kom i tid, var trevlig och gjorde ett kanonjobb. "  Pontus Marin

" Vill bara säga att han som tvättade hos mig var både duktig och trevlig och det har jag sagt till alla jag känner, …"  Annika Hedin

" Vill bara ge en stor eloge till dom killar från erat företag som var och putsade mina fönster + inglasning igår på …"  Malin Andersson

" Jag är mycket nöjd både med städningen och hela hanteringen av ärendet. Har använt er tidigare och var lika nöjd då. "  Linda Sträng

 

 

Presentkort

Ge vårt presentkort till någon du tycker om! Beställ presentkort

 8 saker att tänka på inför flytt

Flyttstädning kan kännas besvärligt och därför har vi på Maries Puts & Städ samlat ihop vår samlade kunskap och våra erfarenheter kring temat flytt, för att bringa ordning i röran.

Vi är inga experter men vi har flyttat många gånger och känner väl till problemen som kan uppstå. Nedan finner du en checklista på 8 snabba flyttips att ta med sin inför flytten. Den guidar er hela vägen från uppsägning av olika avtal till dagen ni öppnar dörren till er nya bostad.

Känner du istället att du vill överlåta lasten till oss och slippa oroa dig erbjuder vi flytthjälp i Stockholm med omnejd. 

Checklista:

Vill du underlätta hela flyttprocessen rekommenderar vi att boka en flyttfirma. Välj en firma som har fått kvalitetscertifieringar då det innebär större trygghet för dig. För att flytten ska vara så enkel som möjligt ska en flyttfirma erbjuda: kartonger, emballage material (filtar, papper, bubbelplast m.m.) och försäkring (vid alternativa skador av egendom).

Check: kartonger, filtar, bubbelplast, emballage papper, skåpbil och bärhjälp.

 

Om du flyttar ihop med någon kan det vara fördelaktigt att anmäla detta till hemförsäkringsbolaget för att den ska omfatta bådas ägodelar. Ytterligare en bra idé kan vara att skriva ett samboavtal för att undvika problem vid separation (ett samboavtal hjälper med fördelning av ägodelarna).

Check: hemförsäkring, ägodelar

 

 

Vi hoppas att du hittade givande tips och önskar dig lycka till med flytten!

Har du flyttips som vi missade?
Mejla dem till viktorija@maries.se

" I dag har vi haft besök av er medarbetare Kristian, som med en rasande fart och med osviklig synnerlig skicklighet …"  Lasse Malmius

" Vi hade besök av fönsterputskillen idag. Vi är jättenöjda, han kom i tid, var trevlig och gjorde ett kanonjobb. "  Pontus Marin

" Vill bara säga att han som tvättade hos mig var både duktig och trevlig och det har jag sagt till alla jag känner, …"  Annika Hedin

" Vill bara ge en stor eloge till dom killar från erat företag som var och putsade mina fönster + inglasning igår på …"  Malin Andersson

" Jag är mycket nöjd både med städningen och hela hanteringen av ärendet. Har använt er tidigare och var lika nöjd då. "  Linda Sträng

 

 

Presentkort

Ge vårt presentkort till någon du tycker om! Beställ presentkort

Får man använda RUT-avdrag?

Ja, du får använda RUT-avdrag som skattbetalande privatperson som är minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du behöver vara bosatt i Sverige och vara helt eller delvis bosatt i bostaden där tjänsten utförs. Dödsboet kan bara få RUT-avdrag på uppdrag som har utförts före dödsfallet. Efterlevande familj kan inte få RUT-avdrag för arbete som har utförts i förälders bostad efter dödsfallet. Läs mer om skattereduktion här.

 

När börjar flyttstädningen?

98 % av alla städningar börjar kl 08.00 på vardagar. På helgdagar och röda dagar börjar vi kl 09.00.

Hur lång tid tar en flyttstädning?

Vi ser till att vi är tillräckligt många på plats för att klara av en flyttstädning på en arbetsdag.

Om de nyinflyttade ska flytta in samma dag?

Vi försöker om det är möjligt att ha ett rum helt klart när de kommer, under förutsättning att vi fått information om detta. Generellt avråder vi dock starkt från att ha flyttstädning och inflyttning samma dag då vi får svårt att garantera bästa städresultat och att alla ytor blir helt städade.

Hur gör vi om vi flyttar samma dag?

Om ni flyttar samma morgon som städning sker vill vi att ni tömmer kök och badrum först så börjar vi städningen där.

Måste jag vara hemma?

Du behöver inte vara hemma under hela städningen/putsningen, men vi ser gärna att du finns på plats och släpper in vår personal, samt kommer och besiktigar efteråt.

Hur gör jag om jag inte kan vara hemma och öppna?

Om du absolut inte kan vara hemma och öppna för personalen, kan du komma och lämna nycklarna till vårt kontor. Detta sker senast tre arbetsdagar innan städtillfället.

Ingår städmaterialet?

Här kan ni se om städmaterial ingår i tjänsten ni beställt. Ingår städmaterialet?

Lämnar ni garanti på städningen?

Vi lämnar alltid 3 dagars garanti på städningen. Eventuella brister som framkommer vid besiktningstillfället, i anslutning till städtillfället, åtgärdas genast av oss. Klagomål efter kundens godkännande beaktas ej.  Vi vill påpeka att det är bra om boende/inflyttande person kan närvara vid besiktningstillfället. Tid för besiktning meddelas av vår personal ca 1 timme innan städningen slutförs.

Vad har ni för avbokningsregler?

Vid avbokning tidigare än 72 timmar (helg ej inräknat) före avtalat städtillfälle har kunden rätt till avbokning utan kostnad. Vid avbokning senare betalar kunden enligt följande: 48 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 50 % av priset, 24 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 75 % av priset och avbokning samma dag debiteras fullt pris. Notera att avbokningskostnaden inte berättigar till RUT-avdrag.
Gå till avbokningsformuläret »

Vad händer om vi inte är nöjda?

Om det är något som vi missat i utförandet kan ni alltid ta kontakt med oss så ser vi till att felet avhjälps. Om ni själva åtgärdar felet innan Maries Puts & Städ kontaktas eller får möjlighet att kontrollera felet, utgår ingen ersättning. Det är viktigt att meddela eventuella fel inom 48 timmar efter att städningen är utförd. 

Vad händer om något skulle råka gå sönder?

Maries Puts & Städ är ansvarsförsäkrade hos Länsförsäkringar. Om det skulle visa sig att skadan uppkommit genom att vi har varit oaktsamma står vi självklart för kostnaden. Visar det sig att skadan uppstått pga fel eller brist på information från kundens sida eller tredje part ansvarar vi inte för skadan. Gå till reklamationsformuläret »

 

 

" I dag har vi haft besök av er medarbetare Kristian, som med en rasande fart och med osviklig synnerlig skicklighet …"  Lasse Malmius

" Vi hade besök av fönsterputskillen idag. Vi är jättenöjda, han kom i tid, var trevlig och gjorde ett kanonjobb. "  Pontus Marin

" Vill bara säga att han som tvättade hos mig var både duktig och trevlig och det har jag sagt till alla jag känner, …"  Annika Hedin

" Vill bara ge en stor eloge till dom killar från erat företag som var och putsade mina fönster + inglasning igår på …"  Malin Andersson

" Jag är mycket nöjd både med städningen och hela hanteringen av ärendet. Har använt er tidigare och var lika nöjd då. "  Linda Sträng

 

 

Presentkort

Ge vårt presentkort till någon du tycker om! Beställ presentkort