2021-11-30
Ålder: 32
Familj: Fästman
Yrkesroll: Teamledare på kundsupport
När vi får träffa Emelie befinner hon sig i barndomsstaden Nynäshamn. Hon har smugit sig in i ett varmt rum hemma hos sin mamma och man hör en hund skälla till i bakgrunden. Emelie brukar kidnappa mammans hundar, Gibson och Bruce, som sällskap på sina promenader vid havet eller skogen.
Emelie är en riktig naturälskare, hon dras till naturen på alla sina resmål. Idag har hon flyttat tillbaka till skärgårdsstaden - “där hjärtat finns” - och köpt ett hus tillsammans med fästmannen. Men innan dess har hon har flängt runt en hel del och bott både i Dallas (Texas) och i Paris.
Upplevelsen i Dallas gav Emelie många lärdomar. Framförallt hur man tar ansvar och blir självständig i en okänd stad. “Man kan inte sitta hemma och vänta på någon annan ska göra något åt dig. Jag lärde mig massvis om mig själv genom att våga leva och skapa en vardag på en annan plats".
Hon drar en parallell till maries där många medarbetare inte är svenskfödda, utan behöver lära sig ett helt nytt arbetssätt, kultur och språk. Emelie relaterar till denna utmanande omställning men påpekar att maries ger möjlighet för människor att integreras!
Emelie har varit anställd på Maries sen 2016. När vi frågar hur hon ansökte om tjänsten skrattar hon till och berättar:
“Jag skickade in en videoansökan till maries från toaletten i Texas och blev sen lyckligt nog kallad på en intervju!” Emelie kom till Sverige någon dag innan intervjun och trots jetlagen klarade hon den galant.
Som den sociala och kreativa personen hon är, är det inte underligt att hon idag är en teamledare. Hon startade som kundrådgivare men blev efter kort tid befordrad.
“Min chef gav mig chansen att växa vilket jag verkligen uppskattar eftersom jag var ganska ny på företaget. Men det gick! Och jag är fortfarande kvar, så jag måste göra något rätt!”
I sin roll som teamledare på kundsupport möter hon en rad olika människor på daglig basis, både internt med medarbetare och extern med kunder. Arbetsuppgifterna varierar inte radikalt, men det kan alltid ske incidenter eller möten med nya människor.
På det viset är den ena dagen inte den andra lik!
Emelie arbetar främst med den dagliga driften, hon ser till att kollegorna på supporten har alla resurser och verktyg för att kunna utföra sitt arbete på bästa sätt. Hon fungerar dessutom som en länk mellan kundsupport och arbetsledare på privat, och arbetar även med marknadsföring och utveckling. Bland annat hanterar hon Happy Index vilket är ett verktyg där maries kunder får chansen att ge sina synpunkter på varje utförd städtjänst.
Din röst är hörd
Förutom att jobba med människor älskar Emelie att man som medarbetare får ta del av utvecklingsarbeten. Hon menar att det är högt i tak för att säga vad man tycker och påverka verksamheten.
Som medarbetare får man sin röst hörd!
Emelie känner att hon idag kan ta plats, men det har inte alltid varit en självklarhet. Det har fått växa fram genom att hon fått utrymme att ge förslag, lära sig att hantera olika situationer och människor. Emelie vill fortsätta med denna personliga utveckling och lära sig mer inom området!
Emelie uppmuntrar en arbetssökande att göra en videoinspelning, precis som hon själv gjorde när hon sökte till Maries! Hon menar att det är ett kreativt och roligt sätt att göra intryck. Dessutom ligger det i tiden och avdramatiserar en möjlig fysisk intervju.
Viktigast av allt, anser hon, är att inte begränsa sig. Bara för att man börjar någonstans betyder det absolut inte att det är slutdestinationen på företaget. “Det finns möjligheter på Maries, möjligheter att påverka och utvecklas i sin roll eller till helt nya yrkesroller.”
...