Hemstädning i Stockholm

Hemstädning

För ett rent och bekvämt vardagsliv

 

Vi älskar att städa i Stockholm

Tycker du att det skulle vara skönt att slippa dra runt dammsugaren, svabba golv, skura badrummet och kämpa med allt annat som behöver göras rent - om och om igen? Låt då oss göra jobbet istället – vi älskar att städa och har så gjort i Stockholm i över 30 år.

När du bokar städning med oss, ger du dig själv värdefull tid att fokusera på det som verkligen är viktigt i livet. Vi kallar den tiden för Städfulness!

Respekt. Ansvar. Hälsa

Vi fortsätter att städa och putsa fönster men har vidtagit extra åtgärder. Läs vad vi gör i samband med Covid-19.

 
Vi yt-desinficerar efter utfört städuppdrag hos dig som abonnemangskund.

En Yt-desinficering utförs kostnadsfritt på de mest utsatta områdena:handtag, strömbrytare, toalett och kranar. Medlet är skonsamt för miljön.Det består av 96,6 % vatten och bryts ned direkt utan att lämna några giftiga ämnen. Läs mer om medlet här.

 

Respekt. Ansvar. Hälsa

Vi fortsätter att städa och putsa fönster men har vidtagit extra åtgärder. Läs vad vi gör i samband med Covid-19.

Från och med den 14 april Yt-desinficerar viefter utfört städuppdrag hos dig som abonnemangskund.

En Yt-desinficering utförs kostnadsfritt på de mest utsatta områdena:handtag, strömbrytare, toalett och kranar. Medlet är skonsamt för miljön.Det består av 96,6 % vatten och bryts ned direkt utan att lämna några giftiga ämnen. Läs mer om medlet här.


Över 30 års erfarenhet av hemstädning

Vad kostar hemstädning & hur fungerar den?

Fyll bara i dina uppgifter i formuläret på sidan så får du prisuppgift direkt. När du bokar hemstädning av oss är det första tillfället alltid en provstädning. Det innebär att en av våra städare kommer på er avtalade tid och städar medan en arbetsledare följer med och berättar för dig om hur allt går till och lyssnar på dina synpunkter. Självklart har vi tystnadsplikt.

Efter provstädningen väljer du själv om du vill få ditt hem städat vid ett enstaka tillfälle eller löpande genom att starta ett abonnemang. Vi kommer då och städar varje, varannan eller var fjärde vecka – välj det som passar dig bäst. 

maries.se har mer än 250 utbildade medarbetare, bra arbetsvillkor och har många, många nöjda kunder. 

  • Städfirma med över 30 års erfarenhet
  • Över 250 utbildade medarbetare
  • Miljöcertifierad
     

Kundomdömen

  • "Väldigt ordentligt och fint." , Marika L.
  • "Vi råkade vara hemma denna dag och städaren var igen jättetrevlig och uppenbart väldigt mån om att göra ett bra jobb, väldigt professionell och gjorde det lilla extra! Honom har vi gärna kvar!" ,  Veronika K.
  • "Sååå fint! Stort tack till dig som städade och till Maries puts och städ för smidigt och trevligt bemötande" , Jenny R.
  • "Väldigt noggrann och duktig!" , Olof A.
  • "Så nöjd!! Gjorde ett riktigt bra jobb och hon är så trevlig!" , Katia R.
     

Abonnemang på hemstädning

  • Praktiskt och enkelt
  • Lägre pris – Hemstädningen blir billigare än om du beställer sporadiskt
  • Bara 1 månads uppsägningstid
  • Ansvarsförsäkring om något händer
  • Tre dagars garanti
  • Samma person städar hos dig
  • Miljövänliga städartiklar ingår och fylls på regelbundet
     

Hur går hemstädningen till?

För abonnemangskunder så levererar vi städdukar, rengöringsmedel och övrig utrustning. Du som kund ska ha en välfungerande dammsugare med tom dammsugarpåse samt en skurhink med press lämplig för runt mopphuvud. Vi genomför städningen enligt våra specifikationer. Efter genomfört uppdrag lämnas en checklista på utförda moment.

Vid enstaka hemstädningar så måste du som kund ha städmaterial hemma: dammsugare med tom påse, hink och moppset. Minst 4 microfibertrasor samt städmedel anpassat för olika ytor och rum. För större ytor krävs fler trasor.

(Om materialet saknas erbjuder vi engångsuthyrning av städmaterial mot en avgift vid bokning)

Varmt välkommen att boka hemstädning av oss på maries.se!
 

Inför hemstädningen?

Var gärna hemma vid första städtillfället och se att du blir nöjd med resultatet. Plocka undan leksaker, kläder och andra lösa föremål, för att förenkla städningen. Se till att arbetsbänkar och diskbänk är fria så att de går att rengöra.
 

Hur ofta bör jag ha hemstädning?

Det beror helt på hur stort du bor, om ni är många eller om du har pälsdjur. Ring gärna vår kundtjänst om du vill diskutera vilken frekvens du ska välja.
 

Vad baseras priset på en hemstädning på?

Priset baseras på antal kvadratmeter samt vilken frekvens du väljer på hemstädningen. Du får en exakt prisuppgift genom att fylla i formuläret här på sidan och kan därefter gå vidare med din bokning. Självklart gäller RUT-avdraget, som innebär att du enbart betalar 50 % av arbetskostnaden.

Fördelar med abonnemang på hemstädning

  • Praktiskt och enkelt – du kan planera långt framåt
  • Lägre pris – hemstädningen blir billigare än om du beställer sporadiskt
  • Bara en månads uppsägningstid 
  • Ansvarsförsäkring om något händer
  • Tre dagars garanti
  • Erfaren och välutbildad personal
  • Trygghet – samma person städar hos dig 
  • Miljövänliga städartiklar ingår - - abonnemangskunder får ett städkit som fylls på regelbundet.

Här kan du se vilka moment som ingår i tjänsten:

 Tjänstebeskrivning


Vanliga frågor & Svar

Har maries.se vaccinationskrav på de anställda?

Vi har vidtagit massvis av åtgärder för att minska på smittorisken. Vi utför fortfarande social distansering mellan anställda, munskydd för de kunder som vill, samt ytdesinficering efter städning. Läs mer på: https://www.maries.se/blogg/covid19/

Vi har inget vaccinationskrav på våra anställda då det inte är lagligt att tvinga en anställd att vaccinera sig. Vi har inte heller möjlighet att spara hälsouppgifter om en anställd, som exempelvis om det har vaccinerat sig, då det är ett brott mot dataskyddsförordningen GDPR. Därför önskar vi att våra kunder inte rådfrågar kring vaccination av våra anställda med hänsyn till de anställdas integritet.

Vad gör ni i samband med Covid-19?

Vi fortsätter att städa och har vidtagit extra åtgärder för att du ska känna dig trygg med oss som leverantör. Läs mer om våra extra åtgärder.

Lämnar ni garanti på städningen?

Om det är något som vi missat i utförandet kan ni alltid ta kontakt med oss så ser vi till att felet avhjälps. Om ni själva åtgärdar felet innan maries.se kontaktas eller får möjlighet att kontrollera felet, utgår ingen ersättning. Det är viktigt att meddela eventuella fel inom tre arbetsdagar efter att städningen är utförd.

Vad händer om vi inte är nöjda?

Om det är något som vi missat i utförandet kan ni alltid ta kontakt med oss så ser vi till att felet avhjälps. Om ni själva åtgärdar felet innan Maries Puts & Städ kontaktas eller får möjlighet att kontrollera felet, utgår ingen ersättning. Det är viktigt att meddela eventuella fel inom 48 timmar efter att städningen är utförd. 

Vad händer om något skulle råka gå sönder?

Maries Puts & Städ är ansvarsförsäkrade hos Länsförsäkringar. Om det skulle visa sig att skadan uppkommit genom att vi har varit oaktsamma står vi självklart för kostnaden. 

Kan jag känna mig trygg med att kvittera ut nycklar till er?

Ja. Som en del i vårt kvalitetsarbete så har vi ett samarbete med Stöldskyddsföreningen (SSF). Det innebär att alla utav oss utkvitterade nycklar får en personlig stöldskyddsbricka som fästs tillsammans med nyckeln/nycklarna.

Vad händer om min bostad är hårt smutsad?

Vid hårt smutsad bostad kan städningen inte utföras fullt ut till det avtalade priset, vilket är baserat på en normalsmutsad bostad. I fall där hårt smutsad bostad förekommer, debiteras kunden ett extra tillägg. Godkänner kunden ej tillägget, kommer städning enbart utföras i timmar motsvarande det avtalade priset. Priset per timme blir då 300kr/timme inklusive moms. Naturligtvis kan vi avtala om en storstädning eller specifika tilläggstjänster vid behov.

Hur lång tid tar det att städa min bostad?

Det finns många aspekter att ta hänsyn till vid städning hemma för att ge en korrekt tidsuppskattning. När vi har sett bostaden kan vi ge en mer exakt tidsuppskattning. I vårt utförande utgår vi alltid från de städuppgifter vi åtagit oss, dvs. vår personal är hos dig den tid det tar att utföra dessa.

Måste jag lämna ut nycklar?

Privatpersoner: Nej, om du garanterar att alltid vara hemma när städningen påbörjas och avslutas behöver vi ingen nyckel.
Företag: Nej, om kontoret är bemannat under städtiden behöver inga nycklar lämnas ut, är däremot städtillfället under kvällstid eller helg behöver vi nycklar och eventuellt larmuppgifter samt nummer till ansvarig person under just dessa timmar.

Vad har ni för avbokningsregler?

Vid avbokning tidigare än 72 timmar (helg ej inräknat) före avtalat städtillfälle har kunden rätt till avbokning utan kostnad. Vid avbokning senare betalar kunden enligt följande: 48 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 50 % av priset, 24 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället 75 % av priset och avbokning samma dag debiteras fullt pris. Notera att avbokningskostnaden inte berättigar till RUT-avdrag.

Efter första städtillfället, måste jag kontakta er för att få fortsatt städning?

Nej. Vi tar själva alltid kontakt med kunden efter första städtillfället för att höra om man är nöjd och om man är intresserad av att teckna ett abonnemang.

Är det alltid samma person som kommer och städar?

Ja, om ni har avtal (abonnemang) med oss är det alltid samma person som kommer, utom vid sjukdom eller semester. Då skickar vi en vikarie istället.

Hur tecknar jag ett städabonnemang?

Efter att du tagit kontakt med oss, bokar vi in ett första städtillfälle. Är du nöjd med resultaten kan du välja att fortsätta med städabonnemang.

Vad ska jag tänka på vid första städtillfället?

Var gärna hemma vid första städtillfället och se att du blir nöjd med resultatet. Plocka undan leksaker, kläder och andra lösa föremål, för att förenkla städningen. Se till att arbetsbänkar och diskbänk är fria så att de går att rengöra.

Måste jag vara hemma vid första städtillfället?

Ja, det är bra om du är hemma vid första städtillfället för att träffa personen som städar och för att t.ex. visa var städmaterialet finns. Det följer även med en arbetsledare ut vid första tillfället för att göra en kvalitetskontroll. Då har du även möjlighet att kvittera ut nycklar om så önskas.

Kan ni göra ytterligare saker än de som ingår i tjänsten?

Ja, vi har en tillvalslista på hemsidan. Är det något du saknar ta gärna kontakt med oss så försöker vi lösa det.

Vilka städmaterial ska jag ha hemma?

Vi levererar städdukar, övrig utrustning och rengöringsmedel till första städtillfället. Se till att ha en välfungerande dammsugare med tom dammsugarpåse, skurhink med press.

Jag har pälsdjur hemma, vad ska jag tänka på?

Vi tar gärna emot information om att det finns husdjur i bostaden. Du som kund ansvarar för att se till så att ditt husdjur inte smiter ut eller riskerar att skadas. Vid exempelvis fönsterputs är det viktigt att se till så att djur inte riskerar att hoppa ut eller att djur som är känsliga för kyla och drag vistas så att de inte kan komma till skada. Maries Puts och Städ ansvarar inte för husdjur.

Får man använda RUT-avdrag?

Ja, du får använda RUT-avdrag som skattbetalande privatperson som är minst 18 år vid beskattningsårets utgång. Du behöver vara bosatt i Sverige och vara helt eller delvis bosatt i bostaden där tjänsten utförs. Dödsboet kan bara få RUT-avdrag på uppdrag som har utförts före dödsfallet. Efterlevande familj kan inte få RUT-avdrag för arbete som har utförts i förälders bostad efter dödsfallet. 

Vi har en i familjen som är allergisk, är det starka medel?

Nej, vi använder främst skonsamma medel och joniserat vatten.

Pappfigurer av familj, sol och hus i natur. Med texten 'Framtiden är vårt ansvar'.

Vi tänker på miljön

 Vi är miljöcertifierade och tar vårt miljöansvar på största allvar. Vi använder till exempel miljövänliga rengöringsmedel och åker kollektivt när det är möjligt till våra kunder. Våra material återanvänds eller källsorteras alltid.

Mer om hur vi jobbar
Reco-logga Reco-logga Reco-logga Årets Gasell 2013Årets Gasell 2011Årets Gasell 2009 Miljövänliga städprodukter SOS-logga